Sykom.
Som flere av dere nå vet så har Tone fått konstatert brystkreft. Dette ble heldigvis oppdaget så tidlig at det ser ut som om det kun blir en operasjon over påske og påfølgende strålebehandling. Om de ikke finner noe mer under eller etter operasjonen, så slipper hun cellegiftkur. Hun er sykemeldt inntil videre. Vi ønsker full åpenhet rundt situasjonen og det er godt med både familie og mange herlige mennesker i menigheten, når livet treffer oss på denne måten. Husk på oss. Trygve tenker å utføre sine oppgaver for Sion som vanlig fremover. Palmesøndag sendte vi digitalt og hadde sending fra kjøkkenet på Bakkatun der Andrè ledet og Trygve talte. Etterpå hadde Andrè med flere digital søndagsskole og her deltok 8 barn og det ble rapportert stor stemning. Vibeke hadde andakten denne gangen. Takk for et flott initiativ. Det blir ikke sending 1.påskedag og alle er oppfordret til å følge Salt eller Filadelfia sine påskesendinger. Vår neste sending, som også blir digital er 11.april kl 1100 medpastor Andre taler.
Påskefokus. Hvordan forholder vi oss til Jesus?
Palmesøndag tok Trygve utgangspunkt i tre fanger som satt i fengselet i Jerusalem den påsken da Jesus var tatt til fange. Alle tre hadde dødsdom over livene sine. Men i påsken var det en tradisjon at det ble satt fri en fange, og derfor var der et visst håp blant fangene når påsken nærmet seg.Barrabas ble tatt ut av fengselet, men folket skulle velge hvem som skulle gå fri, enten Barrabas eller Jesus fra Nasaret. Barrabas tenkte nok at han var uten sjanser, men opplever at folket roper: "Barrabas fri, korsfest Jesus". Han går derfra som en fri mann. En annen fange, vi kaller ham for fange nr 1, er en hard motstander av Jesus hele veien inn i døden. Han blir med i mobbingene som rådsherrene og soldatene hadde startet og gjentar ordene deres og sier dem direkte til Jesus som henger på korset i midten.Enda en fange, fange nr 2, opplever at Jesus sin adferd er helt annerledes enn forventet. Jesus gjør ingen motstand og ber for sine bødler. Fange nr 2 tar ordet og irettesetter fange nr 1 og erkjenner at det er god grunn for at de begge henger på korset, men Jesus i midten, har ikke gjort noe galt. Fange nr 2 spør Jesus om å bli husket når Jesus kommer i sitt rike og Jesus sier så ordene: "Sannelig i dag skal du få være med jeg i Paradis".Hele menneskeheten kan plasseres inn i disse tre personers måter å forholde seg til Jesus. Ja vi er alle i samme situasjon som disse fangene. Alle har vi syndet og en evig død er den fremtid som vil være der om vi ikke tar i mot Ham som hang på det midterste korset. Barrabas opplevde alt på nært hold, ble frikjent, men vi hører ikke noe mer om Barrabas. Ble han en kristen eller seilte han bare inn i likegyldigheten? Mange er som ham. De kjenner veien til frelse, har gjerne gått på søndagsskole og hatt et nært forhold til Jesus,--- men er sklidd bort og velger i dag ikke å forholde seg til dette med Jesus.Fange nr 1 var en motstander hele veien og slik kan det være med mange i dag også. De er og blir motstandere og fnyser av evangeliet like inn i døden.Fange nr 2 er fascinert av Jesus og kjenner hans kall og tar i mot, vel og merke i livets siste fase. Her ser vi at Jesus forstår hva fange nr 2 ønsker og lukker ham inn umiddelbart. Jesus nevner ikke noe om hans forferdelige liv eller at han må be hele verden om tilgivelse. Porten til Guds rike er bare dønn åpen for den søkende fangen.Ja, det er mange som tenker at de vil utsette valget om å ta imot Jesus. Det er ikke en lur strategi. Vi kjenner ikke morgendagen og det er en god ting å gi sitt liv til Jesus i ung alder. Vi trenger hele livet på å utforske alt det Gud har gitt oss i sitt ord og gjennom mennesker i en lokal forsamling som bibelen oppfordrer oss til å være en del av. Gud vil at alle mennesker skal bli frelst, om de er motstandere eller positive til det som har med evangeliet å gjøre. Oppfordringen blir å ta i mot den oppstandne Jesus som lever i dag og er til stede i menneskers hjerte som tror på Ham. Ha en velsignet påske og de 4 evangelienes påskeberetningen, tale til deg.
Hilsen Trygve B